AmsterdamAmersfoortRotterdamUtrechtDen HaagBredaDen BoschAlmereGroningenEindhovenTilburgApeldoorn

Leonie Rump van Kijck. Makelaars

Cover van de Gouden Stenen Podcast met Leonie Rump van Kijck Makelaars uit Amsterdam

Na een carrière bij Hoekstra & Van Eck startte Leonie Rump met Kijck. Makelaars in Amsterdam. Ze besloten openlijk te adverteren met een vast tarief voor het verkopen van een huis. Dat leidde tot een snelle groei en opgetrokken wenkbrauwen.

Leonie vertelt over die eerste jaren van Kijck en de verwachting van Leonie dat AI en ChatGPT gaat eisen dat er een meer menselijke makelaar opstaat. Elke aflevering interviewt Antoine Steenkamer, oprichter van Mijn Verkoopmakelaar, een spelbepaler uit de makelaardij of het vastgoed.

Samenvatting

Een restschuld van 283.000 euro

Leonie vertelt over een verkoop die haar altijd bij zal blijven. In plaats van de gebruikelijke verhalen over hoge verkoopprijzen, herinnert zij zich een bijzonder geval tijdens de bankcrisis van 2007-2008. Een man had zijn baan verloren en verkeerde in grote problemen. De bank zat achter hem aan, en hij moest dringend zijn huis verkopen. Het was een moeilijke tijd, en de huizenmarkt zat flink tegen. De man had ooit veel geld betaald voor zijn huis, maar moest uiteindelijk een restschuld van 283.000 euro accepteren.

Ondanks de enorme schuld was de man Leonie ontzettend dankbaar voor haar hulp. Ze herinnert zich nog goed hoe hij na de verkoop zijn dankbaarheid uitte. Zelfs nu, jaren later, komt ze hem soms tegen en draait hij zich om op de fiets om haar te bedanken: "Mevrouw Leonie, bedankt nog voor alles." Zijn hartelijkheid en dankbaarheid maken deze verkoop voor Leonie bijzonder memorabel.

In de huidige markt, waarin huizen vaak voor enorme bedragen worden overboden, denkt Leonie nog vaak terug aan deze man. De dankbaarheid die hij toonde, ondanks zijn moeilijke situatie, zet haar altijd weer met beide benen op de grond. Het herinnert haar eraan dat ware tevredenheid soms in de kleinste gebaren van dankbaarheid ligt, en niet in de hoogte van de verkoopprijs.

 Als klein meisje van Groningen naar Amsterdam

Leonie is geboren en getogen in Groningen, waar ze opgroeit met haar twee zussen. Al van jongs af aan heeft ze een sterke drang om naar Amsterdam te verhuizen. "Ik weet niet waarom," vertelt ze, "maar als klein meisje wilde ik al naar Amsterdam toe." Op zestienjarige leeftijd ziet ze haar kans en verhuist ze naar Alkmaar om daar werk te zoeken.

In Alkmaar vindt Leonie een baan in een kledingwinkel, waar ze een hele kostuumafdeling onder haar hoede heeft. "De jonge jongens kwamen daar voor hun eerste pak, of mensen die gingen solliciteren," legt ze uit. Op een dag komt een klant de winkel binnen en ziet potentieel in Leonie. "Hij vroeg of ik tijdens mijn pauze eens bij hun langs wilde komen, omdat zij keukens en badkamers verkochten en hij dacht dat ik dat ook goed kon."

Geïntrigeerd besluit Leonie op het aanbod in te gaan. "Dus, toen ben ik in mijn pauze daarheen gegaan en die meneer zei: 'Kom erbij'." Ze herinnert zich dat ze toen net achttien was. Het commerciële aspect van de nieuwe uitdaging spreekt haar aan, en zo rolt ze de wereld van keukens en badkamers in, waar ze een succesvolle carrière opbouwt.

"Destijds werd dat commerciële misschien anders ervaren dan nu," reflecteert Leonie. "Nu voelt het voor mensen soms alsof het mes op de keel wordt gezet, maar vroeger begrepen mensen de kneepjes van het vak beter." Uiteindelijk maakt deze ervaring haar nieuwsgierig naar meer. "Ik dacht, als ik badkamers kan verkopen, waarom dan niet een heel huis?" En zo maakt ze de overstap naar de makelaardij.

Hoewel Leonie nog steeds een verbondenheid voelt met Groningen, realiseert ze zich dat ze inmiddels al langer in Amsterdam woont dan in haar geboorteplaats. "Heel stiekem voel ik me nog wel verbonden met Groningen, maar ik woon hier al langer dan ik daar heb gewoond," zegt ze glimlachend.

De start in de makelaardij

Leonie start haar carrière bij Van de Steege Makelaars in Amsterdam. Haar interesse in de makelaardij begint echter al eerder, toen ze nog in de badkamerbranche werkte. Ze herinnert zich een fascinerende ervaring met een woningbrochure. "Ik had een woning gezien en vroeg een brochure op. Die mensen hadden mijn telefoonnummer en adres, stuurden een dure envelop met veel postzegels, maar ik hoorde nooit iets van ze. Dat vond ik zo fascinerend," vertelt ze. Dit gebrek aan opvolging intrigeerde haar en vormde een aanleiding voor haar overstap naar de makelaardij.

Bij Van de Steege Makelaars valt het haar op dat er weinig opvolging is na bezichtigingen. "Ik vroeg aan de directeur waarom er niets werd gedaan met de gegevens van geïnteresseerden. Er werd geen contact opgenomen voor een hypotheekgesprek of een andere woning. Dat commerciële aspect vond ik heel leuk," zegt Leonie. Ze realiseert zich dat hier veel kansen liggen en zet zich in om dit te verbeteren.

Tijdens de crisis wordt Leonie door een oud-collega benaderd om bij Hoekstra & Van Eck te komen werken. "Ik had een leuk gesprek en mijn man zei: 'Het gras is altijd groener bij de buren. Blijf waar je zit.' Maar uiteindelijk wilden ze me heel graag hebben," vertelt Leonie. Ze stelt hoge eisen en krijgt die ook ingewilligd, waardoor ze besluit om naar Hoek over te stappen.

Bij Hoekstra & Van Eck helpt Leonie met de opening van een nieuw kantoor in Amsterdam-West. "Samen met mijn collega hebben we het kantoor binnen twee jaar het meest verkopende kantoor in de regio gemaakt. Het ging helemaal geweldig," herinnert ze zich trots.

Kijck. Makelaars

Leonie krijgt een telefoontje van haar voormalige directeur bij Vivantus met een bijzonder voorstel. "Ik wil iets heel geks in de markt zetten," zegt hij. Geen traditioneel makelaarskantoor, maar iets compleet anders. Leonie is meteen enthousiast.

Ze hadden al vaak onderzoek gedaan naar de meest gestelde vraag bij particulieren over makelaars: "Wat kost een makelaar?" Niemand gaf hier een duidelijk antwoord op. "Als je een willekeurige makelaar belt, blijft het allemaal schimmig. Eerst moet er een afspraak worden gemaakt, dan komt er een percentage, en daar kunnen nog extra kosten bovenop komen. Waarom kan je niet gewoon zeggen wat het kost?" vertelt Leonie.

Hieruit ontstond het idee voor Kijck Makelaars, waar transparantie en vaste prijzen centraal staan. Vier jaar geleden openden ze hun eerste kantoor in Amsterdam. Leonie herinnert zich het begin: "We hadden al zoveel onderzoeken gedaan bij Vivantus en telkens kwam dezelfde vraag naar voren. Particulieren willen gewoon weten wat het kost om hun huis te verkopen. En niemand gaf een duidelijk antwoord."

Met Kijck Makelaars brengen ze hier verandering in, en Leonie is trots op wat ze hebben bereikt. "Het was een geweldig idee en we hebben het in de markt gezet. Transparantie en vaste prijzen maken ons uniek," zegt ze met een glimlach.


Dit interview is een onderdeel van een interviewserie met de spelbepalers in de makelaardij en de woningmarkt. Elke maand verschijnt er een nieuw interview. Tips voor wie wij als volgende moeten interviewen? Mail ons op info@mijnverkoopmakelaar.nl

Meer interviews zoals deze:

Lees hier meer over Mijn Verkoopmakelaar voor makelaars


 

Bekend van:

Vind de makelaar die bij jou past

  • Gratis
  • Onafhankelijk
  • Vrijblijvend
  • Snel