AmsterdamAmersfoortRotterdamUtrechtDen HaagBredaDen BoschAlmereGroningenEindhovenTilburgApeldoorn

Pieter van der Brugge van Van der Brugge Makelaardij

Pieter van der Brugge groeide op in Sleeuwijk, met zijn ouders en zus. Zijn vader startte 50 jaar geleden Van der Brugge Makelaardij. Op 26-jarige leeftijd nam Pieter de makelaardij van hem over. In juni 2023 werd het 50-jarig bestaan van het familiebedrijf met het hele team gevierd op Ibiza. Er is dan ook genoeg om trots op te zijn.

 

Jeugd, baantjes en schoolcarrière

Een van mijn eerste baantjes was het rondbrengen van kerstkaarten voor het kantoor. In die tijd heb ik ook in de kassen gewerkt, folders rondgebracht, een baantje gehad bij een cafetaria en bij de Albert Heijn gewerkt. Toen ik zestien was, ben ik bij de golfbaan achter de bar gaan werken. Mijn vader nam mij rond mijn achttiende ook al snel mee in het reilen en zeilen van het bedrijf. 


‘“Ik twijfelde tussen een carrière als kok of makelaar”


Mijn schoolcarrière startte op de Mavo. Daarna deed ik de MEAO en de HEAO (makelaarsopleiding). Ik was een vroege leerling en pas vijftien toen ik klaar was met de Mavo. Ik twijfelde tussen een carrière als kok of makelaar. Dat is dus makelaar geworden!

 

Eerste stappen in de makelaardij

Tijdens en na mijn studie heb ik met veel plezier gewerkt bij een aantal makelaarskantoren in Rotterdam. Op mijn 21ste ging ik aan de slag bij Ooms makelaars, daarna ben ik naar BBW makelaars gegaan. Ik deed daar eerst nieuwbouw, daarna bedrijfsmatig vastgoed (verhuur en verkoop van zakelijk vastgoed). 


‘“Je moet nu het bedrijf in komen, anders verkoop ik het”


Ik werkte een à twee jaar bij BBW makelaars toen mijn vader zei: “Pieter, je moet nu het bedrijf in komen, anders verkoop ik het.” Het was altijd al de bedoeling dat ik het bedrijf zou overnemen, alleen niet zo snel. Ik vond het een heel ingewikkelde keuze op dat moment. Ik besloot om het bedrijf in te gaan en heb toen drie maanden met mijn vader gewerkt. Toen werd hij ziek. Hij moest naar de intensive care en is daarna eigenlijk niet meer naar het kantoor teruggekomen. 

 

De overname van vader op zoon

Toen ik 24 was, mocht ik het bedrijf gaan runnen. Er werkten toen iets van 14 mensen hier. Op mijn 26ste heb ik het overgenomen. Als ik nu kijk naar mensen van 24 die hier rondlopen, denk ik weleens: wow, dat die mensen naar mij luisterden. Het waren gasten die vele malen ouder waren en die mijn vader hadden kunnen zijn. Ik had in die tijd wel steun aan mijn vader, ondanks dat ik op kantoor zelf de touwtjes in handen had. 

Omdat het allemaal zo snel was gegaan, had ik geen uitgewerkt plan van aanpak. Het was zoeken naar wat het beste bij mij paste en naar hoe ik dit het beste kon aanpakken. Ik kwam er al snel achter dat je verder komt als je dingen uit handen durft te geven. Ik vind het dan ook belangrijk om het team verantwoordelijkheid toe te vertrouwen, in plaats van alles zelf te willen doen. 

 

Doorgevoerde veranderingen en de crisis van 2008

We hebben ook gezorgd voor meer structuur. Er is een directeur makelaardij (Stefan Schreuder) en een directeur hypotheken & verzekeringen (Dico Gremmen) aangesteld. Met zijn drieën hebben we het bedrijf ingericht. De hypotheken en verzekeringen zaten onder één dak bij de makelaardij, die hebben we er onderuit gehaald. Zo konden we ook hypotheken en verzekeringen gaan doen voor klanten bij andere makelaarskantoren. 


‘“Het was aanmodderen”


De makelaardij leed een tijd onder de crisis van 2008. Ik weet het nog goed: in oktober dat jaar barstte het los. Er werd niets meer verkocht. We hadden best veel nieuwbouwprojecten binnengehaald, dus ik had een bataljon aan personeel. Het was aanmodderen, bikkelen. Ik heb in die tijd helaas veel mensen moeten laten gaan. Gelukkig ging het vanaf september 2013 weer bergopwaarts.

 

De groei van de makelaardij

Na de crisis ben ik beter gaan letten op onze uitgaven. Dat gaat er niet meer uit. Als je eenmaal zo’n slechte periode hebt gehad, dan blijf je op je hoede. Ik heb nu ook verschillende scenario’s uitgewerkt, bijvoorbeeld voor als de rente met 2% stijgt of het bedrijf blijft doorgroeien zoals het nu doet. Regelmatig lees ik deze scenario’s door en scherp ik ze aan. Ik blijf er doorlopend mee bezig. 


‘“Door de crisis ben ik wat nederiger geworden”


Door de crisis ben ik wat nederiger geworden. Ik denk dat dat goed was. Ik was 26 bij de overname, en het ging allemaal zo snel. Nu koester ik mijn personeel bijvoorbeeld veel meer en vind ik het belangrijk om ze goed te begeleiden. 

Veel personeel van in de dertig heeft nog nooit een crisis meegemaakt. Het is alleen maar een stijgende lijn naar boven geweest. Zij beseffen niet altijd dat alles ook snel slechter kan worden. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, want ze hebben het niet ervaren. Misschien is het weleens goed om een keer een wat mindere tijd te hebben, omdat iedereen dan weer een beetje beseft wat we allemaal hebben.

 

Toekomstverwachtingen

In mijn beleving komt er een mega bouwcrisis aan. Wat je nu merkt, is dat de prijzen alweer licht stijgen. Er wordt gewoon te weinig gebouwd, dus die schaarste wordt alleen maar groter. Daardoor verwacht ik ook niet dat de prijzen in elkaar zullen zakken, tenzij de rente veel hoger wordt. Nieuwbouwkantoren moeten gaan nadenken over hun positie. Dit vraagstuk speelt ook bij ons. We moeten scherp zijn, focussen. En goede dienstverlening verlenen.

 

Marketing als hoeksteen van de makelaardij

Het belang van marketing is gegroeid. Wat ik zie gebeuren, is dat de grotere makelaarskantoren steeds groter worden. Die hebben mensen in dienst om de marketing te doen. Kleine kantoren die uit de losse pols foto’s maken met hun iPhone, die laten het daar wel liggen. Klanten nabellen, filmpjes maken en social media, daar doen veel kantoren ook nog niet (voldoende) aan. Ik denk dat je dan niet meegaat in de vaart der volkeren.


‘Vroeger maakte de secretaresse even een brochure van twee A4”


Over twintig jaar zal de makelaardij gigantisch veranderen. Het is al gigantisch veranderd sinds ik het bedrijf overnam. Er werd toen één foto gemaakt per huis, nu worden er wel honderd foto’s gemaakt. Vroeger maakte de secretaresse even een brochure van twee A4'tjes. Inmiddels hebben we een hele marketingafdeling. Een makelaar wordt ook meer een alleskunner, hij krijgt er steeds meer verantwoordelijkheden bij.

Ik ben drie jaar geleden begonnen met het opzetten van een marketingafdeling. Daar zitten nu zes mensen. Het maakt écht verschil: we zijn veel beter zichtbaar en mensen komen veel makkelijker naar ons toe. Je ziet dat er verschil komt tussen kantoren die bereid zijn te investeren, en kantoren die dat niet zijn.


‘Er zijn ook kantoren die op zaterdag dicht zijn, daar kan ik mij geen voorstelling van maken in deze tijd”


Er zijn ook kantoren die op zaterdag dicht zijn, of dicht gaan tijdens de vakantie. Daar kan ik mij geen voorstelling van maken in deze tijd. Wij zijn gewoon altijd zes dagen in de week open.

 

Nieuw huiskamerconcept werpt (eerste) vruchten af

Samen met de marketingafdeling, Stefan en Dico hebben we in januari 2023 een huiskamerconcept opgezet in Sleeuwijk. Het is een kantoor waar je laagdrempelig even onze ‘huiskamer’ binnen loopt en direct geholpen wordt. We hebben daar alles onder één dak: hypotheken, verzekeringen en makelaardij. 


‘We zitten ver boven de prognose die we hadden, dus dat gaat goed”


Het concept loopt hartstikke goed. We zijn gevestigd naast de Albert Heijn, dus de drempel is laag om even naar binnen te lopen. Voor een vraag over hoe het gaat met de woningmarkt, of een vrijblijvende berekening voor een hypotheek. Zonder ingewikkelde, lange afspraken. We zitten ver boven de prognose die we hadden, dus dat gaat goed. En dat in een markt die aan het krimpen was, omdat er minder woningen werden verkocht. Daar ben ik trots op. Tot slot openen we een kantoor in Hardinxveld-Giessendam. 

 

Jubileumjaar en reis naar Ibiza

Stilstaan bij het jubileumjaar vind ik belangrijk. Er zijn niet zoveel familiebedrijven in Nederland die zo lang bestaan. We hebben een hecht team, waarin we veel tijd investeren. Zo zijn we met het hele team een week naar Ibiza-stad geweest om het gouden jubileum te vieren. Het was een unieke reis waar alle Van der Brugge-bedrijven samen waren. Voor teambuilding, heerlijk weer en gezellige avonden vol muziek.

Een bijzondere ervaring die niet snel vergeten zal worden. Ik ben ontzettend dankbaar dat we dit konden doen! 

Van der Brugge Makelaardij

 


Dit interview is een onderdeel van een interviewserie met de spelbepalers in de makelaardij en de woningmarkt. Elke maand verschijnt er een nieuw interview. Tips voor wie wij als volgende moeten interviewen? Mail ons op info@mijnverkoopmakelaar.nl

Meer interviews zoals deze:

Lees hier meer over Mijn Verkoopmakelaar voor makelaars


 

Bekend van

Algemeen DagbladTelegraafTrouwQuote
Vul jouw postcode in:
  • Gratis
  • Onafhankelijk
  • Vrijblijvend
  • Snel